Odżywianie dla zdrowych włosów

 

Ostatnio pisałam o tym, jak się odżywiać, aby mieć zdrowe paznokcie. Dzisiejszy artykuł jest podobny, dotyczy jednak włosów.

Większość kosmetyków do pielęgnacji włosów dostępnych na rynku daje tylko wrażenie ich odżywienia. Otaczają one włosy zewnętrzną warstwą, która sprawia, że stają się one ciężkie i kleiste. Przyczyną łamliwości i suchości włosów są zazwyczaj niewłaściwie odżywione cebulki włosowe.

włosy

Ważne dla włosów substancje biologicznie czynne:

- białko ( budulec włosów, istotne znaczenie ma więc dostarczenie organizmowi w pokarmie dostatecznej ilości aminokwasów);

- pepsyna, witamina B2 i B6 (pod ich wpływem w korzeniu włosa syntetyzowana jest keratyna – substancja strukturalna włosów);

- cynk, witamina C i flawonoidy (odpowiadają za dobre ukrwienie, dzięki czemu wpływają na odżywienie włosów);

- siarka ( nadaje włosom połysk, pozwala na efektywne działanie keratyny);

- miedź, kwas pantotenowy i kwas foliowy ( mają wpływ na barwę włosa – są odpowiedzialne za wchłanianie substancji barwnikowej z pokarmu i gromadzenie jej we włosach);

włosy

Co powinnyśmy spożywać?

- białko ( świeże warzywa i ryby morskie);

- Witamina C ( znajdziemy ją w owocach cytrusowych, w papryce czy w kapuście kiszonej);

- cynk ( warzywa strączkowe, orzechy, nasiona);

- flawonoidy ( ich źródłem są owoce cytrusowe i jagodowe, jabłka, brokuły czy kalafior);

- siarka ( płatki owsiane, jaja, ryby, chrzan);

- miedź (obecna w produktach pełnoziarnistych, podrobach, rybach, orzechach, grzybach czy w kakao);

- witaminy z grupy B ( głównie produkty zbożowe).

Źródła zdjęć: 

Cover: Helga Weber / Foter.com / CC BY-ND

Zdjęcie 1: Helga Weber / Foter.com / CC BY-ND

Zdjęcie 2: Lionel Rieder / Foter.com / CC BY-NC-ND



Dodaj komentarz

Facebook