Odżywianie dla mocnych paznokci

Częstym utrapieniem kobiet są łamliwe i rozdwajające się paznokcie. Zazwyczaj sięgamy wtedy po odżywki, jednak po jakimś czasie problem powraca. Słaba kondycja paznokci świadczy bowiem o niedoborach żywieniowych.

Paznokcie podobnie jak włosy składają się głównie z keratyny, dlatego ich zdrowy wygląd zależy w dużej mierze od zapotrzebowania organizmu na białko. Przyczyną kruchych paznokci może być także niedostateczna ilość kwasu żołądkowego – białko nie może być wtedy w dostatecznym stopniu rozłożone i pojawiają się objawy niedoborowe. Najlepszym sposobem na pobudzenie wytwarzania się kwasu żołądkowego jest ocet, który możemy dodawać do różnych potraw.

Dla zdrowia naszych paznokci ważne są substancje biologicznie czynne, takie jak:

- wapń, żelazo, magnez (podobnie jak białko, wymagają one kwaśnego środowiska w żołądku, aby w dostatecznym stopniu mogły zostać wchłonięte przez organizm);

- cynk (jego niedobór objawia się w postaci drobnych białych kreseczek lub pionowych nierówności na płytce paznokcia);

- krzem (jeden z najważniejszych pierwiastków dla zdrowych paznokci);

- siarka (element budulcowy aminokwasów, ważny dla siły wzrostu paznokci);

- biotyna ( odpowiada za to, aby siarka znalazła się w odpowiednim miejscu – macierzy paznokcia).

Co więc powinnyśmy spożywać?

- produkty sojowe (źródło wysokowartościowego białka);

- sery ( źródło ważnych związków mineralnych i białka – substancji wpływających na prawidłowy wzrost paznokci);

- przetwory mleczne (np. jogurty, twaróg – źródło wapnia);

- warzywa strączkowe ( wysoka zawartość białka, wapnia i biotyny, a także cynku).

 zdrowe jedzenie

Porada:

Wymieszaj w równych proporcjach sok z cebuli i miód. Nałóż tę mieszankę na paznokcie i przykryj kompresem. Ma ona działanie odkażające (np. w stanach zapalnych paznokci czy skórek) oraz pobudza siłę wzrostu paznokci.

Źródła zdjeć:

Cover: Alex Dram / Foter.com / CC BY-NC-ND
Zdjęcie 2: epSos.de / Foter.com / CC BY



Dodaj komentarz

Facebook